Knit-along: Rillestrikket babyteppe med fødselsstatistikk

Velkommen! Knit-along, eller samstrikking, betyr at jeg strikker, du strikker og vi strikker, nesten samtidig, samme prosjekt, nemlig et fødselsstatistikkvognteppe. 

To generasjoner statistikk og to generasjoner mennesker. Foto: Lene M Linnerud

Målet er altså å strikke et mykt og deilig babyteppe/vognteppe (ca 60 cm x 80 cm som på bildet) med den siste oppdaterte fødselsstatistikken fra Medisinsk fødselsregister (MFR). MFR-statistikken som er oversatt til strikkemønster er antall fødsler per måned i 2015, og etter hvert som vi strikker, skal du få vite mer om bakgrunnen bak tallene og maskene.

Denne bloggposten oppdateres fortløpende helt til babyteppet (og oppskriften) er ferdig.

Design: Kathrine Frey Frøslie for Statistrikk.

Dag 1: Garn og farger 

Start med å velge garn og farger. Teppet mitt (det til høyre på bildet) veier ca 400 gram, og det betyr at de fleste av de 12 søylene i diagrammet veier under 25 gram. Dette er altså et utmerket restegarnsprosjekt. Mitt teppe er strikket i dobbel tråd alpakka der strikkefastheten varierer fra 22 m – 27 m per 10 cm for de ulike garnrestene.

Beregn minst 250 g til bunnfargen. (OBS: Oppdatert fra 150 g.)

Pinnetykkelse: 5,5-6, etter hva du har for hånden.

Farger: Velg farger du assosierer med de ulike månedene, velg tilfeldig, eller strikk hele diagrammet i en farge. (I så fall trenger du minst 250 g av denne fargen.) Jeg velger disse fargene (bunnslammet fra garnlageret på loftet):

Dette er så sterke farger at jeg har valgt lysegrå som grunnfarge, Sandnes Alpakka farge 1032.

Legg opp 125 m med dobbel tråd, og strikk tre hele riller.

Dag 2: Januar

Teppet viser et søylediagram for antall fødsler (eller antall fødte barn) per måned i løpet av 2015. Når du har valgt farge for januar (les mer om fargevalg og tallene her), skifter du til denne, og strikker 7 riller (14 omg) over de første 95 (97) m.

Nå skal du strikke videre med bunnfargen på den andre siden (den grå siden) av strikketøyet, og på resten av teppet strikkes det kun vrangt når du strikker med bunnfargen.

Strikk 7 riller (14 omg) (obs, det strikkes bare vrangt) over de 30 (28) grå maskene,

Og strikk så en hel rille (2 hele omg) med grått tvers over alle de 125 m.

Hullet mellom det grå og det hvite partiet sys igjen helt til slutt. Hvis du heller vil strikke vekselsvis en hvit og en grå rille og tvinne tråden underveis, er det også mulig. Jeg får ikke det til fint, derfor velger jeg å sy igjen til slutt.

Dag 3: Februar

Bytt til søylesiden av strikketøyet (rettsiden), finn frem din februarfarge, og strikk 7 riller (14 omg rettstrikk) over de første 90 (92) maskene. Les mer om farge og masketall her.

Skift side nok en gang, og fortsett med vrangstrikking i bunnfargen: Først 7 korte riller over de første 35 (33) m,

deretter en rille (2 omg) over hele strikketøyet (125 m).

Deretter: Gjør deg klar til marsfargen.
Den og marstallene kan du lese om her.

Dag 4: Mars

Bytt til søylesiden av strikketøyet (rettsiden), finn frem din marsfarge, og strikk 7 riller (14 omg rettstrikk) over de første 95 (97) maskene.

Skift side nok en gang, og fortsett med vrangstrikking i bunnfargen: Først 7 korte riller over de første 30 (28) m,

deretter en rille (2 omg) over hele strikketøyet (125 m).

I morgen velger vi oss april, og den blir skikkelig fin!

Dag 5: April

Om fargevalg og erfaringene fra samstrikkingen her.
OBS: Vi trenger mer bunnfarge! Jeg har supplert med 150 g (totalt 300 g) for å være på den sikre siden, og anbefaler dere også å gjøre det.

Fra rettsiden: Strikk 7 riller i rettstrikking med aprilfarge over de første 102 (104) maskene.
Fra vrangsiden: Strikk 7 riller i vrangstrikking med bunnfargen over de første 23 (21) maskene,

deretter en rille (2 omg) over hele strikketøyet (125 m).

Dag 6: Mai

Les om farge, masketall og årets jubilant: Medisinsk fødselsregister, her.

Strikk på samme måte som tidligere: 7 riller (14 omg) rettstrikk med maifarge over de første 105 (107) maskene fra rettsiden, og 7 riller vrangstrikk i bunnfargen over de første 20 (18) maskene fra vrangsiden. Avslutt måneden med en rille vrangstrikk over hele strikketøyet (125 m).

Dag 7: Juni

Les om farger og tall her.

Strikk på samme måte som tidligere: 7 riller (14 omg) rettstrikk med junifarge over de første 107 (109) maskene fra rettsiden, og 7 riller vrangstrikk i bunnfargen over de første 18 (16) maskene fra vrangsiden. Avslutt måneden med en rille vrangstrikk over hele strikketøyet (125 m).

 

Dag 8: Juli

Les om farger og tall her.

Strikk på samme måte som tidligere: 7 riller (14 omg) rettstrikk med julifarge over de første 112 (114) maskene fra rettsiden, og 7 riller vrangstrikk i bunnfargen over de første 13 (11) maskene fra vrangsiden. Avslutt måneden med en rille vrangstrikk over hele strikketøyet (125 m).

12 kommentarer til «Knit-along: Rillestrikket babyteppe med fødselsstatistikk»

    1. Strålende! Finn frem pinner og garn 🙂 Legg gjerne ut bilde av arbeidet ditt underveis, enten her eller på facebook-sida til Statistrikk.

    1. Hehe, ja, nå er jeg langt ute i januar, og oppdateringen kommer om en liten stund. Du har fortsatt et par timer på deg 🙂

  1. Jeg har strikka februar på vei til hytta idag. Nå venter jeg bare på mars. Dette er første samstrikking for min del, og det er kjempegøy!

    1. Så gøy, Linda! Det er første samstrikking for meg også, og jeg storkoser meg. Ble akkurat ferdig med april, og ble så fornøyd 🙂 I morgen deler jeg den sammen med erfaringene så langt fra samstrikkingen. Gleder meg. Kos deg på hytta!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *