De beste eksamensforberedelsene er en blanding av kos, lek, sosialt samvær og konkurranse, og  gjør deg samtidig rustet til eksamen. 

Dagens didaktiske anbefaling til forelesere: 1) Allier deg med studentforeningen. 2) Be instituttet ditt pent om et budsjett til enkel servering. 3) Grav frem en konteeksamen som ikke er tilgjengelig på nettet, og arranger quiz! Dette var virkelig stas!

Realistforeningen åpnet kjelleren for oss og ønsket oss velkommen fredag ettermiddag kl 16.07, rett etter to timers forelesning. (Jeg har veldig greie og utholdende studenter!)

Mye har forandret seg siden jeg studerte på Blindern, og en av de nye tingene er midtveisevaluering (korte eksamener med flervalgsspørsmål midt i semesteret).

I fjor høst, tjue år siden jeg selv forlot statistikkstudiene, debuterte jeg som foreleser i begynnerkurset i statistikk. Det var samtidig min debut som eksamensoppgavelager. Milde Moses, for et ansvar! Og så mye bekymring, grubling og arbeid jeg la ned i de 20 oppgavene med fire svaralternativer!

Både oppgaver og svaralternativer bør være vanskelige nok til at de differensierer, og lette nok til at de som strever ikke mister motet. De må reflektere kjernen i læringsmålene og det som er gjennomgått i forelesninger og gitt i oppgaver, og helst være relevante for livet i bred forstand. Intet mindre.

Vekstkurver. Relevante for livet i bred forstand.

Jeg trålet PC-en min etter eksempler fra egen forskning, diktet opp datasett og lette på internett etter mer. Dessuten sier reglementet at oppgavesettet må lages både på bokmål, nynorsk og engelsk. (I fjor var det 26 år siden sist jeg skrev noe på nynorsk.) Dette tok tid!

Så da studentene mine i fjor også ba om at jeg laget prøveeksamen for dem, satte jeg nærmest sjokolademelka i vrangstrupen. Og det var enda før jeg skjønte at dersom noen er syke (hvilket noen mest sannsynlig er når kurset har 180 påmeldte), har de rett til utsatt eksamen. Ny runde: Grubling, datadikting, nynorskoversetting, korrektur etc.

Men i år!

I år har jeg to egenlagde eksamenssett som studentene kan trene på, i tillegg til alle de tidligere eksamenene som andre forelesere har lagd. Luksus!

Dessuten fikk jeg klarsignal fra Matematisk institutt til å bespise gjengen (hvilket de absolutt fortjente etter et vorspiel som besto av to timer statistikkforelesning (14.15-16)). Dobbelt luksus!

20 pizzaer på nærmere 70 deltakere var perfekt! Da vi var ferdige var det tre biter tomat- og mozarellapizza igjen.

Fjorårets utsatte eksamen var ikke gjort tilgjengelig på nett, så den ble oversatt til quiz. Quizmaster-luksus!

Hehe, dette var kanskje den mest bisarre spesial-quiz-en noensinne!

Quizmaster:
-Her ser du et histogram og et tilhørende boksplott for det daglige sukkerinntaket for 200 gravide kvinner på Rikshospitalet.
Hvilken påstand er feil:
A: Fordelingen er skjev.
B: Fordelingen har flere outliere eller ekstremverdier.
C: Gjennomsnittet og standardavviket er gode oppsummeringstall for denne fordelingen.
D: Fordelingen er entoppet eller unimodal.

Studentene:
-Kan du lese svaralternativene en gang til? 

Quizmaster:
-Randomisering i forbindelse med utvelgelse av individer er viktig for å
A: skape rettferdighet mellom individer
B: redusere skjevhet (bias)
C: få liten variabilitet
D: få en symmetrisk og entoppet (unimodal) fordeling av responsvariabelen

Studentene:
-Kan du lese svaralternativene en gang til? 

Og sånn holdt vi på: Pizzaspising, lesing av spørsmål, slå opp i boka (ja, dette var en “åpen bok-quiz”), kjøpe drikke, nytt spørsmål, mer pizza,…

 

Klokka kvart over seks hadde jeg lest siste svaralternativ på nytt for siste gang. Svararkene ble byttet, fasit lest opp, og gruppene rettet hverandres besvarelser. Hele tre grupper hadde 18 av 20 riktige, HURRA!! for dem! På mandag blir det karameller til alle i forelesningen, uavhengig av antallet riktige svar. Målet mitt er at alle skal få minst 18 riktige svar på den ordinære midveiseksamenen som er om halvannen uke.

Maja fra Realistforeningen fjerner tomgods.

Tusen takk til mine herlige og flittige studenter, både dere som var der og dere som ikke var der,
Tusen takk til Realistforeningen som åpnet kjeller og kraner for oss,
TUSEN TAKK til Matematisk institutt for nydelig pizza, og
LYKKE TIL med resten av forberedelsene alle sammen.

PS: Er du foreleser og har lyst til å gjøre det samme: Bare si fra, så deler jeg erfaringer!