Hvorfor kaller jeg det vaksineklut, og hva er et smittetall?

Kort fortalt: Hvis vi skal forhindre spredning av smittsomme sykdommer, er vaksinering en god strategi. Hvor mange må vi vaksinere for å få kontroll og unngå epidemier? Det avhenger av hvor smittsomme sykdommene er. Kikhoste er for eksempel svært smittsomt, og i en ikke-immunisert befolkning vi hver syk smitte gjennomsnittlig 5,5 nye personer. Den nødvendige veksinedekningen man må ha for å unngå epidemier blir da (1-1/5,5)=82%. Les mer om kikhoste, vaksiner og smittetall i innleggene Vaksinestatistikk, Smittsomt hekletøy, Fakta om vaksiner, Kikhoste-fakta og Kikhostevaksineponcho.

Den første vaksinekluten jeg strikket ble gitt i premie til Kate over en varm kakao med krem fordi hun gjettet riktig på en kikhostekonkurranse.

Oppskriften er basert på kikhoste som har et smittetall på 5,5.
Design: Kathrine Frey Frøslie for Statistrikk.

Du trenger:
50 g Pt Petunia (100% bomull) i grunnfargen
< 50 g Pt Petunia i kontrastfargen
(Velg akkurat de fargene dere synes passer best.)
Rundpinne 3,5 mm
Heklekrok 3 1/2

Teknikk:
Det strikkes kun rettstrikk (riller). Arbeidet strikkes med forkortede rekker, dvs at du snur og strikker tilbake før du har kommet til enden. Bildet viser samme teknikk på grytekluter som viser universets sammensetning.

Legg opp 24 m enten med usynlig opplegg (videoforklaring her) eller på vanlig måte med bunnfargen (pass på så det ikke blir for stramt), og strikk kiler:

(OBS: Hvis du bruker usynlig opplegg, trenger du to omganger for å få den første rillen, men legger du opp vanlig, blir oppleggskanten + 1 omg =1 rille)

*
Strikk en hel omgang (denne + oppleggsomg =1 rille). ($)
Strikk 20 m r, snu, gjør et kast og strikk 20 m r tilbake.
Strikk 16 m r, snu, gjør et kast og strikk 16 m r tilbake.
Strikk 12 m r, snu, gjør et kast og strikk 12 m r tilbake.
Strikk 8 m r, snu, gjør et kast og strikk 8 m r tilbake.
Strikk 4 m r, snu, gjør et kast og strikk 4 m r tilbake.
*
Fra * – * er en kile.
($) De neste kilene starter med en hel rille på følgende måte:
Strikk r over alle maskene, men strikk kastene sammen med neste maske (for at det ikke skal bli hull der du har snudd) (=24m r). Strikk 24 m r tilbake.

Strikk totalt 23 kiler i grunnfargen (de vaksinerte).

Skift til kontrastfargen (de uvaksinerte) og strikk 5 kiler. Hvis du legger kluten flatt nå, skal du ha kommet helt rundt.

Sy sammen så pent som mulig, gjerne med maskesting. OBS: Hvis du synes sammensyingen blir enklere hvis du slipper å forholde deg til kastene, strikker du en omg rett over alle før du syr sammen. Fest tråder.

Midtsirkelen er heklet med dobbeltstaver (dst). Lag en løs sirkel med grunnfargen, hekle 3 lm, og hekle deretter 15 dst med gult rundt sirkelen. På den 15. dst skifter du til kontrastfargen når du har to løkker igjen på heklenåla, så fargeskiftet ikke blir synlig. Hekle 4 dst i kontrastfargen. Dra i starttråden så du snurper sammen sirkelen/midthullet, og sy midtsirkelen fast midt i vaksinedekningskluten så pent som mulig.

Statistrikk har mange oppskrifter som er strikket etter dette prinsippet.

Kikhostekluter til venstre. Den nederste er litt mindre: Da er det lagt opp 20 m, men resten av oppskriften følger samme prinsipp. Poliokluten øverst til høyre har også 5 uvaksinerte kiler, mens meslingekluten nederst til høyre bare tåler 2 uvaksinerte kiler.