I dag er jeg så fornøyd at jeg må vise dere noen bilder selv om jeg ikke er ferdig verken med nedtegning av oppskriften eller selve blogginnlegget. 

Til dette prosjektet har jeg drevet en form for industrispionasje. Det vi si: Jeg lot meg inspirere av en genser jeg fant i en butikk på Gardermoen, og strikket min egen versjon av den. De ligner ikke så veldig, men begge er store og lodne, og begge er basert på en herlig vinrød farge.

Et betimelig spørsmål er nå:
Hva har en stor pusegenser med statistikk å gjøre?

Jo, dette er så smart! Hør her: Dette er genseren som symboliserer bivariate sammenhenger og tester*.

Målet med bivariate tester er å finne ut om det er en sammenheng mellom to størrelser:
Har gutter og jenter like mange klær? (kjønn og klær)
Blir man slankere av å trene? (vekt og trening)
Blir man smartere av å lese mye? (IQ og lesing)
Får man behov for briller hvis man leser mye? (briller og lesing)
osv.
Vi kaller de to størrelsene variabler, og siden det er to av dem: bi. Dermed: bi-variate sammenhenger.

Det er kanskje fortsatt ikke helt opplagt hvorfor genseren symboliserer dette? Det er dette som er så smart: Den kan vrenges!


Det er samme genseren om du vrenger den, men den gir et litt annet inntrykk.
Akkurat som bivariate analyser:
Du kan bytte om på x-aksen og y-aksen i et diagram, eller på rader og kolonner i en tabell, og da gir tallene et litt annet inntrykk. Men selv om inntrykket er forskjellig, er tallene de samme.

Dette skal jeg utdype (sammen med oppskriften) i et nært forestående blogginnlegg.

I mellomtiden kan dere få nyte noen av bildene jeg tok av min nydelige nabo Nora i dag. Tusen takk, Nora, du er helt sjef!

*to-utvalgs t-test, Wilcoxon Rank sum test, Pearsons kjikvadrat-test, Pearsons og Spearmans r og alt det der.