Gjestebloggpost nr 2 av Grete Seland til Statistrikk.no

Hei igjen til Statistrikk-leserne! Jeg har fått lov av Kathrine å lage enda et gjesteinnlegg (les Gretes første innlegg her), og da har jeg lyst til å fundere litt videre på det å jobbe med formidling av fagstoff. Hva er egentlig sammenhengen mellom et fargeglad mappingsjal og det å mappe emneord i bibliotek – er det ikke litt far fetched å kalle dette et visuelt formidlingsgrep?

Jeg tenker at håndarbeidene som jeg viste i den forrige bloggposten bare er uhøytidelige uttrykk for det som er mitt egentlige anliggende, nemlig å bruke konkrete ting for å forklare noe komplisert.

Når jeg skal presentere det jeg jobber med, liker jeg å ha med meg konkrete ting som jeg bruker til å demonstrere et fenomen. Når jeg har skullet forklare hva emneord, klassifikasjon og andre bibliotekfenomener handler om, har jeg hatt med meg alt fra blomsterpinner, kinderegg og ryggsekk, til badeball og mini-kommode opp på talerstolen. Her er noen eksempler på hvordan det kan se ut når jeg er i sving som foreleser:

Alle håndarbeidene jeg har presentert her på bloggen, er inspirert av bueskytter-metaforen med elementene pil og målskive som gjennomgangstema.

Jeg synes det er ganske artig hvordan alt stemmer når vi bruker bueskytter-metaforen for å forklare mapping: Pilkoggeret er emnesystemet – som er fullt av piler (emner) – som blir lagt på buen (regelverket vi bruker) av bueskytteren (bibliotekaren) som skyter pila mot en målskive (emnet i det systemet vi mapper mot). Pila treffer et emne som er likt, nesten likt, hierarkisk eller assosiert med det emnet som pila representerer. Jeg har blitt så glad i bueskytter-metaforen (og fargene vi bruker i prosjektet til å illustrere den) at det rett og slett har boblet over i strikkevirksomheten min!

En ting jeg har grublet på mens jeg har jobbet med denne bloggposten, er forbindelsen mellom formidlingsgrepet og budskapet. Arbeidene mine er jo ikke mappinger – de er ikke engang bueskyting – de er bare inspirert av pil- og målskive-elementene i bueskyting – brukt som metafor. Så ingen som ser meg gå rundt med et av de håndarbeidene dere har sett her i bloggposten, kan ane at jeg faktisk går rundt og illustrerer hva mapping dreier seg om!

Det gjør nok heller ikke de som ser Kathrines boksplottskjerf eller universets-sammensetning-for-13,7-milliarder-år-siden-kakediagram-gryteklut. De ser et strikkeplagg eller et håndarbeid som de kanskje kommenterer – og dermed har vi fått en anledning til å fortelle om faglige ting vi er opptatt av.

Universets-sammensetning-for-13,7milliarder-års-siden-og-i-dag-grytekluter.

Jeg ser på det hele som en lek med formidlingsgrepene. Mapping-håndarbeidene mine egner seg som døråpnere til å komme i prat med folk utenfor bibliotekmiljøet om hva mapping er, via det at folk ofte kommenterer fargeglade hjemmestrikkede produkter uansett. På en konferansepresentasjon vil jeg velge andre formidlingsgrep – men uansett noe visuelt, og aller helst konkrete gjenstander.

Etter at jeg var på statistrikketreff i november, ble jeg inspirert til å lage et mappe-håndarbeid som ikke var basert på bueskytter-metaforen, men som heller illustrerte noe statistisk knyttet til mappingprosjektet. Foreløpig har det resultert i en bordskåner (altså en plate til å sette varme gryter på) som utgjør et kakediagram. Det viser andelen av produserte mappinger av hver relasjonstype vi bruker, pr. januar i år.

Vi ser for eksempel at litt over en tredjedel av mappingene vi har laget er fulltreffere, mens de assosiative mappingene utgjør ca. 26 prosent. Hvis jeg skulle gå videre med statistikk og kakediagrammer, er jo grytekluter og sitteunderlag nærliggende å tenke på. Eller for den mer dristige – hva med en bikinioverdel bestående av to kakediagrammer som viser mapping-statistikken ved to milepæler i prosjektet?

Flere mapping-design fra kjøkkenkolleksjonen.