For en strålende feriedag jeg har hatt i dag!

Medpendlerne mine på Nesoddbåten ristet smilede på hodet da jeg kom trekkende med de stappfulle koffertene mine i morges. De var blytunge, og det var såvidt jeg klarte å slepe dem ut av Toyotaen (verdens styggeste bil i føge sønnen) og ned til 07.20-båten. 75 klesplagg, 8 kg appelsiner, 5 kg klementiner, kjøkkenvekter, LEGO, plastelina, hoppetau, posevis med statistrikketøy, notater, konvolutter med «data», Tall forteller, Alt du trenger å vite om vaksiner og ryggsekk med PC med lader gjorde sitt til at jeg så mer ut som jeg skulle flytte hjemmefra enn som om jeg skulle kurse matematikklærere i statistikk.

Utdanningsetaten har siden høsten 2015 tilbudt en rekke kurs til dem som ønsker å bli lærerspesialister i Osloskolen. Dette er en del av det nasjonale prosjektet med utprøving av alternative karriereveier for lærere.

Dagens kurs har vært på plakaten siden i høst, og er basert på erfaringene jeg har fra statistikkundervisning for medisinere, samt på ulike forestillinger for barn og unge i kjølvannet av utgivelsen av boka Tall forteller.

Kl 9 var kurset i gang, og før klokka hadde rukket å bli 16, hadde vi sett på samtlige læringsmål fra 2. klasse på barneskolen til 3. klasse vgs (uten å bli det aller minste imponert), vi hadde (selvsagt) skrelt appelsiner så safta sprutet, jogget gjennom deskriptiv statistikk, de gode eksemplene, forskningsprosessen, IMRaD, normalfordeling, utvalg, kontekst og samfunnsnytte, testet ut tallforteller-appen, hoppet tau så intenst at gjengen på naborommet klagde, og til og med brukt en halvtime på å skissere sentralgrenseteoremet på tavla (og i samme slengen sett på forskjellen på frekventistisk konfidensintervall versus Bayesiansk kredibilitetsintervall). -Og nå glemte jeg rent å si at vi i farten – post mortem – diagnostiserte farmoren til en av kursdeltakerne med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Ikke verst for en feriedag, det?! Dessuten hadde vi det veldig hyggelig og ble påspandert deilig lunsj.

En av de hyggelige deltakerne spurte pent om å få tilgang til presentasjonene jeg holdt. De kommer etter hvert, men den som var mest presserende å få tak i, Skrell og tell, basert på undervisningsopplegget som er beskrevet i detalj her, finnes nå under forelesningsnotater, både som pdf og ppt. Slit den med helsa!

Svat skrift: Hva vil vi at elevene skal lære av statistikkundervisningen, og hva ønsker lærerne å lære i dag? Grønn skarift: Hva kjennetegner de gode eksemplene?