Oioioi, som tiden flyr! Til dere som savner uventede (eller åpenbare) kombinasjoner av håndarbeid, forskning og statistikk, må jeg bare beklage den lange radiostillheten. Det har simpelthen vært for travelt!

I løpet av 2022 avsluttet jeg et 3,5 års undervisningsmaraton bestående av 7 semestre på rad med innføringskurset STAT100, og kronet det med en måneds intensivkurs på denne siden av nyåret. Kall det gjerne en langspurt. Totalt har mellom 2000 og 2500 studenter fått sin introduksjon til statistikkfaget mens jeg har hatt ansvaret, og hjelpelærerteamet, medpedagogene og jeg har dekket alle tenkelige pandemiundervisningssituasjoner:

1) H19: «Tradisjonell» flippet undervisning med skriftlig eksamen på campus,

2) V20: Lockdown midtveis i fysisk undervisning, med utvikling av ny, digital hjemmeeksamen,


3) H20: Hybridundervisning med strengt smittevern (samtidig: bidrag til utstillingen CoviDesign og økt interesse for pandemistatistrikk fra media),


4) V21: Heldigitalt semester (samtidig: viral spredning av video om heklet R-tall, besøk hos Lindmo og God morgen Norge (og enda et besøk hos God morgen Norge!) og generell virak),

Foto: Julia Marie Naglestad.


5) H21: Hybrid med nye karanteneregler hver uke, en spontan ny lockdown like før jul som medførte enda en hjemmeeksamen (som jeg hadde forberedt siden august, forutseende som jeg er),

Emneansvarlige Ida Marie Munthe Sakseide og jeg gransker en henvendelse fra en student under hjemmeeksamen.


6) V22: Digital oppstart etterfulgt av hybrid og korona, med mye koronasmitte blant studenter og hjelpelærere (så vi måtte vikariere for hverandre og legge ny lærerkabal hver uke, men vi kom oss gjennom og feiret med pizza til slutt),

Lyst til å se hele introduksjonsforelesningen? Her er den.
Mars 2022: En lett lutrygget, koronapositiv statistiker som siger en kort luftetur rundt i det folketomme nabolaget i tusmørket, sporadisk hostende, med stor, mørkebrun, semsket skinnkåpe, og hetta opp. Ja?


7) H22: Helfysisk semester med enorme mengder digitale hjelpemidler (jeg avsluttet semesteret med å få korona på nytt, så jeg måtte skaffe vikar til å gå runden i eksamenslokalet under min første fysiske campuseksamen siden H19),

og endelig
Januar 2023: Helfysisk regresjonsundervisning uten streaming, med massevis av diskusjoner og spørsmål underveis, smiling i korridorene, LEGO- bygging, tverrfaglig utveksling med studenter i et annet kurs, kahoot med premier og et generelt godt læringsmiljø. Ah!

Du verden så lærerikt det hele har vært! Vi har virkelig vært med på en digital undervisningsrevolusjon i løpet av disse årene. Jeg har vært veldig heldig som har opplevd dette på NMBU, der jeg hele tiden har hatt så fantastisk fine hjelpelærere og nære kolleger!

Gode BIAS-kolleger med venner poserer for UNESCO-utstillingen Creative Resilience. Foto: Tor Tveite.

Sammen med undervisere og teknikere i inn- og utland har vi deltatt på en gedigen dugnad, tenkt og utviklet og gjennomført utrolig mange gode løsninger for læring. Kommunikasjonen med studentene har også vært avgjørende for at vi har lykkes. Det har vært givende og utmattende på så utrolig mange måter, og har også tatt all tilgjengelig tid.

Det positive, sett fra bloggens ståsted, er imidlertid at jeg har flere idéer og mer å blogge om enn noen gang!

De to siste månedene har jeg ikke hatt kursansvar for et pågående kurs. Nå samler jeg tråder*, tanker og temaer og legger opp* til mer moro her inne. Som vanlig vil nye innlegg annonseres på fb-sida og instagramkontoen. Legg gjerne igjen en hilsen! 🙂🙃🙂

*Pun intended.